Vrijdag 12 maart. De taalclub begint. Sinds kort doen ook Yanna en Zita mee, in hun eigen werkboekje van groep 3. Zita kent al best veel letters, Yanna pas een paar. "Kun jij Yanna helpen?", vraag ik aan Zita, want ik ga aan het werk met de anderen. Ja hoor, Zita wil dat wel. Zij laat aan Yanna horen welke letter ze moet schrijven, en schrijft hem voor als dat nodig is. "De k, die ken je wel…" Samen schrijven ze 3-letter-woorden en vragen af en toe aan mij is het deze f? Of de v van vis? Als ze moe gewerkt zijn zegt Zita, die nu niet in haar eigen boekje heeft gewerkt: "Ja maar ik heb met Yanna gewerkt!" En daar heeft ze natuurlijk groot gelijk in.

Intussen zijn de andere kinderen klaar met hun spelling, en gaat Emma haar boekbespreking houden. "Krijgen we een cijfer?", vraagt Robin. "Als jullie dat willen, vind ik het goed. Maar dan wil ik wel dat we samen het cijfer bepalen", zeg ik. Emma’s boekbespreking gaat over de GVR van Roald Dahl. Ze heeft zich goed voorbereid, en praat de losse onderdelen knap aan elkaar. Ze leest een grappig stukje voor en zegt tenslotte dat ze het boek aanraadt, omdat het zo grappig is. De anderen stellen vragen over de inhoud van het verhaal of over waarom ze dit boek heeft gekozen. Dan mag Emma even limonade gaan drinken en beraadslagen wij over het cijfer. Iedereen vond dat ze het goed had gedaan. Ze kreeg een 8,5. Het was een gezellige bijeenkomst met een heel leuk boek. Later op de dag leest Emma nog stukjes voor aan Paula, Yanna, Zita en Tycho. Die willen heel graag het hele verhaal horen!